Víte, že i váš motor může dostat infarkt?

Co to má na svědomí?

Příčinou jsou karbonové úsady. Ať jsou i moderní motory sebelépe navrženy, nepodaří se palivo úplně spálit. Tyto nespálené zbytky potom vytváří karbonové úsady, které ulpívají na různých místech v motoru a postupně ho zanášejí. Týká se to benzínových i naftových motorů. Je to podobné jako zanášení cév v lidském organizmu. V obou případech dochází ke kolapsu.

Jak to probíhá?

Jak skončí cyklus spálení paliva, jsou veškeré zbytky vytlačovány do výfukového systému, ale některé zůstanou v motoru. Tento vytlačovaný vzduch obsahuje zbytky spáleného paliva, nespáleného paliva a také částečky oleje, které se nestačily setřít z povrchu válce a dohořely na jeho stěnách. Nebezpečné jsou zejména saze. To je základní příčina tvorby karbonových usazenin v každém spalovacím motoru.

Co se potom děje?

Motory, které jsou vybaveny EGR ventilem, který vrací vzduch vytlačený po cyklu spalování zpět do sání, mají další problém navíc. Do válců se vrací zbytky z předchozího cyklu spalování. To je podobné jako kdyby se vracel při smažení řízků vzduch odsátý digestoří zpátky nad sporák. To nebudete rádi a motor to také nemá rád.

Jak rychle se karbon usazuje?

Rychlost usazování záleží na konstrukci motoru, způsobu jízdy, použitém palivu a samozřejmě také na péči o vozidlo, včetně výměn oleje. Některé motory s přímým vstřikem mají problém velmi brzy už i po 30 000 km. Praxe ukazuje, že rychleji se karbonem zanáší motory, u kterých majitelé nemění včas olej, dávají plný plyn v nízkých otáčkách a které zažívají časté studené starty a krátké cesty stylem brzda/plyn. Nejsou používána žádná aditiva pro zlepšení spalování a čištění motorů.

Co se děje dál v motoru po vzniku karbonových úsad?

Část paliva se nasaje do úsad a to potom chybí. Motor začne vynechávat. Řídící jednotka dostane pokyn směs obohatit. Tato nová obohacená směs strhne i část paliva, které ulpělo v úsadách. Směs je vyhodnocena jako bohatá a řídící jednotka opět reaguje, sníží dávkování. To se opakuje až někdy motor zhasne. Diagnostika nic nehlásí, ale vy máte problém.
Servis mění sondu lambda, vstřikovače, měří kompresi a vy všechno platíte.
Jaké jsou další problémy?

Z venkovní strany dochází k zanášení špičky vstřikovače tvrdými karbony, které vznikají při spalování. Toto má za následek špatné rozprašování paliva a tím vznik větších sazí, které rychleji zanáší zbytek motoru. Také se výrazně zhoršují emise.

Co se ještě děje?

Rychleji se zanáší filtr pevných částic a to vede k častějším regeneracím a tím i zvýšení spotřeby paliva. U vozidel jezdící na LPG se vstřikovače zalepují a dochází k jejich špatné funkci.

A to není všechno?

Může docházet k detonačnímu hoření paliva. Povrch pístu pokrytý karbonem ovlivňuje i rozložení směsi paliva a zhoršuje její hoření. Klepání se pak řídící jednotka snaží předcházet upravením předstihu zážehu, jako by motor běžel na benzín s nižším oktanovým číslem.

A ještě něco?

Dochází k opotřebení a zhoršené funkci pístních kroužků (přilepují se k pístu), klesá výkon, kolísá volnoběh, vynechává chod jednotlivých válců (zanášejí se i svíčky) a v konečném důsledku se může motor úplně zničit, pokud problém včas neřešíte. Karbon působí také jako brusná pasta, která opotřebovává povrch pístu a válce, takže se nejen odlamují částečky kovu (které celý problém ještě prohlubují), ale dochází i k nadměrné spotřebě oleje.

Co je výsledkem?

Hromadící se karbon je pak takový blížící se infarkt motoru. Navíc se dostává do oleje, který rychleji degraduje.

U motorů s EGR ventilem vzniká další potíž s jeho zanášením. Pokud se jeho propustnost sníží, řídící jednotka identifikuje problém a nastaví motor do nouzového režimu. A jste zase v opravně.

Turbo je zdrojem dalších problémů. Jeho lopatky jsou poháněny spalinami z motoru, takže se není čemu divit, že i zde vznikají karbonové úsady. Ty mohou vést až jejich poškození. To už vás stojí další peníze.

Co se s tím dá dělat? O tom již brzo na naší stránce.

Měnit styl jízdy jde těžko, zejména pokud jezdíte kratší trasy třeba do zaměstnání s převážně studeným motorem. Občasné protáhnutí auta po dálnici ve vysokých otáčkách pomůže jen málo. Nedávejte v nízkých otáčkách plný plyn (hlavně u přeplňovaných motorů). Můžete ale změnit palivo a používat čistící aditiva nebo taková aditiva, která omezují prokazatelně tvorbu sazí.
Získejte spolehlivý motor s aditivem BEP Much Better Fuel, ověřené účinky.

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů