Příčinou jsou karbonové úsady. Ať jsou i moderní motory sebelépe navrženy, nepodaří se palivo úplně spálit. Tyto nespálené zbytky potom vytváří karbonové úsady, které ulpívají na různých místech v motoru a postupně ho zanášejí. Týká se to benzínových i naftových motorů. Je to podobné jako zanášení cév v lidském organizmu. V obou případech dochází ke kolapsu.
Jak skončí cyklus spálení paliva, jsou veškeré zbytky vytlačovány do výfukového systému, ale některé zůstanou v motoru. Tento vytlačovaný vzduch obsahuje zbytky spáleného paliva, nespáleného paliva a také částečky oleje, které se nestačily setřít z povrchu válce a dohořely na jeho stěnách. Nebezpečné jsou zejména saze. To je základní příčina tvorby karbonových usazenin v každém spalovacím motoru.
Motory, které jsou vybaveny EGR ventilem, který vrací vzduch vytlačený po cyklu spalování zpět do sání, mají další problém navíc. Do válců se vrací zbytky z předchozího cyklu spalování. To je podobné jako kdyby se vracel při smažení řízků vzduch odsátý digestoří zpátky nad sporák. To nebudete rádi a motor to také nemá rád.
Rychlost usazování záleží na konstrukci motoru, způsobu jízdy, použitém palivu a samozřejmě také na péči o vozidlo, včetně výměn oleje. Některé motory s přímým vstřikem mají problém velmi brzy už i po 30 000 km. Praxe ukazuje, že rychleji se karbonem zanáší motory, u kterých majitelé nemění včas olej, dávají plný plyn v nízkých otáčkách a které zažívají časté studené starty a krátké cesty stylem brzda/plyn. Nejsou používána žádná aditiva pro zlepšení spalování a čištění motorů.
Část paliva se nasaje do úsad a to potom chybí. Motor začne vynechávat. Řídící jednotka dostane pokyn směs obohatit. Tato nová obohacená směs strhne i část paliva, které ulpělo v úsadách. Směs je vyhodnocena jako bohatá a řídící jednotka opět reaguje, sníží dávkování. To se opakuje až někdy motor zhasne. Diagnostika nic nehlásí, ale vy máte problém.
Servis mění sondu lambda, vstřikovače, měří kompresi a vy všechno platíte.
Jaké jsou další problémy?
Z venkovní strany dochází k zanášení špičky vstřikovače tvrdými karbony, které vznikají při spalování. Toto má za následek špatné rozprašování paliva a tím vznik větších sazí, které rychleji zanáší zbytek motoru. Také se výrazně zhoršují emise.
Rychleji se zanáší filtr pevných částic a to vede k častějším regeneracím a tím i zvýšení spotřeby paliva. U vozidel jezdící na LPG se vstřikovače zalepují a dochází k jejich špatné funkci.
A to není všechno?
Může docházet k detonačnímu hoření paliva. Povrch pístu pokrytý karbonem ovlivňuje i rozložení směsi paliva a zhoršuje její hoření. Klepání se pak řídící jednotka snaží předcházet upravením předstihu zážehu, jako by motor běžel na benzín s nižším oktanovým číslem.
A ještě něco?
Dochází k opotřebení a zhoršené funkci pístních kroužků (přilepují se k pístu), klesá výkon, kolísá volnoběh, vynechává chod jednotlivých válců (zanášejí se i svíčky) a v konečném důsledku se může motor úplně zničit, pokud problém včas neřešíte. Karbon působí také jako brusná pasta, která opotřebovává povrch pístu a válce, takže se nejen odlamují částečky kovu (které celý problém ještě prohlubují), ale dochází i k nadměrné spotřebě oleje.
Hromadící se karbon je pak takový blížící se infarkt motoru. Navíc se dostává do oleje, který rychleji degraduje.
U motorů s EGR ventilem vzniká další potíž s jeho zanášením. Pokud se jeho propustnost sníží, řídící jednotka identifikuje problém a nastaví motor do nouzového režimu. A jste zase v opravně.
Turbo je zdrojem dalších problémů. Jeho lopatky jsou poháněny spalinami z motoru, takže se není čemu divit, že i zde vznikají karbonové úsady. Ty mohou vést až jejich poškození. To už vás stojí další peníze.
Měnit styl jízdy jde těžko, zejména pokud jezdíte kratší trasy třeba do zaměstnání s převážně studeným motorem. Občasné protáhnutí auta po dálnici ve vysokých otáčkách pomůže jen málo. Nedávejte v nízkých otáčkách plný plyn (hlavně u přeplňovaných motorů). Můžete ale změnit palivo a používat čistící aditiva nebo taková aditiva, která omezují prokazatelně tvorbu sazí.
Získejte spolehlivý motor s aditivem BEP Much Better Fuel, ověřené účinky.